News

Recent media corrections in regard to Mr Abramovich

Reproduced below are media corrections in regard to Mr Abramovich which have been published recently.

Mr Abramovich is donating the compensation for legal costs towards a charity fighting racism and discrimination.

The Daily Mail and Mail Online, 6 May 2021

Articles on January 26 2016, March 4 and 29 2021 repeated previous reports which wrongly claimed that Roman Abramovich gave the yacht Olympia to Vladimir Putin in 2002, and lost Le Grand Bleu, a different yacht he bought from Microsoft tycoon Paul Allen, in a poker game to his friend Eugene Shvidler in 2006.

We accept that these allegations are not correct. Mr Abramovich has never owned Olympia and did not give it or any other yacht to Mr Putin; nor did he buy Le Grand Bleu from Mr Allen or lose it to Mr Shvidler.

We apologise to Mr Abramovich for the errors and have agreed to make a donation to a charity of his choice.


The Daily Telegraph, 5 May 2021

An article "UK Libel case over Putin expose 'set up by the Kremlin'" (May 3) omitted to attribute the reference to a "Kremlin co-ordinated attack" to a comment on Twitter by Ben Bradshaw MP. We wish to clarify that Roman Abramovich had no knowledge of the other libel and data protection cases until they were made public. Mr Abramovich's spokesman has made clear he had not co-ordinated his libel case with others and the Kremlin is not involved in his proceedings as alleged. We are happy to make this clear, and apologise to Mr Abramovich for this error. We have agreed to pay a donation to charity on behalf of Mr Abramovich.    


The Times, 25 March 2021

We reported an allegation that Roman Abramovich bought a yacht for president Vladimir Putin, when the latter was prime minister (“One superyacht just isn’t enough for Roman Abramovich”, news, Feb 25). We accept that this allegation is not correct. Mr Abramovich has never owned the yacht Olympia and did not give it or any other yacht to Mr Putin. We also wrongly reported that Mr Abramovich gave a yacht to Mr Eugene Shvidler. We are happy to clarify the position and apologise to Mr Abramovich for the errors.

MailOnline, 18 February 2021

An article on 30 January 2021 headed 'Roman Abramovich's £200million British property empire revealed', which was based upon a report in The Times, wrongly claimed that Mr Abramovich had lost his UK citizenship. In fact, Mr Abramovich did not lose UK citizenship, as he never held UK citizenship, and made his money selling assets purchased from the state, not state assets, when the Soviet Union broke up. We are happy to make clear that there was no intention to suggest that Mr Abramovich was an undesirable person for the purpose of UK citizenship, apologise if any contrary impression was given, and have agreed to make a donation to a charity of his choice.

The Independent, 12 February 2021

In an article we published on 6 February 2021 headed “Vladimir Putin is a ‘monkey with a grenade’: Navalny aide says it is time to get tough with Russian leader” we wrongly reported claims by Mr Leonid Volkov that Mr Abramovich is a bag carrier for President Putin’s illicit presidential wealth and named him as an individual who should be sanctioned.

The Independent accepts that Mr Abramovich is not a “bag carrier” for President Putin and we did not mean to allege that he should be subjected to punitive sanction. We note that Mr Abramovich’s representatives have stated publicly that there is no foundation for such claims.
We are happy to make this clear and apologise to Mr Abramovich for any misunderstanding. In view of these errors we have agreed to make a donation to a charity nominated by Mr Abramovich and to pay his legal costs.

The Times, 6 February 2021

In our article “Chelsea owner Roman Abramovich has £200m British property empire” (News, Jan 30) we wrongly claimed that Mr Roman Abramovich had lost his UK citizenship and reported that he had made his money selling state assets after the fall of the Soviet Union. We accept that Mr Abramovich did not lose UK citizenship, as he never held UK citizenship and the assets sold had first been purchased from the State. In reporting wider concerns regarding individuals with links to the Kremlin, it was not our intention to suggest that Mr Abramovich himself was connected to corruption, organised crime or human rights abuse in Russia or elsewhere. We are happy to make this clear and apologise to Mr Abramovich for any misunderstanding. In view of these errors we have agreed to make a donation to a charity nominated by Mr Abramovich.
 

MORE FROM CHELSEA